Antwoorden op vragen over coronavirus

Datum: 19 maart 2020

Ook GGMD moet maatregelen nemen om verspreiding van het Coronavirus tegen te gaan en cliënten en medewerkers te beschermen. Daarom zijn tot 28 april onze vestigingen gesloten en doen behandelaars en hulpverleners geen thuisbezoeken meer. Hieronder vindt u vragen over de situatie en de antwoorden daarop.

Vragen en antwoorden voor cliënten

Video in Nederlandse Gebarentaal + ondertiteling

Let op: deze video is eerder opgenomen. De maatregelen van GGMD duren nu tot 28 april.

Videolink voor delen via andere kanalen: vimeo.com/399150865/

Vragen en antwoorden in tekst (zelfde inhoud als video):

Mijn behandelaar heeft nog geen contact opgenomen. Wat moet ik doen?

Wij vragen begrip voor het feit dat het enorm druk is. Uw behandelaar neemt op korte termijn contact op. Kunt of wilt u niet daarop wachten, dan is het mogelijk om zelf contact met ons op te nemen met ons Team Aanmelding en Contact (TAC). De contactgegevens van dit team vindt u op onze website ggmd.nl.

Ik wil heel graag snel een persoonlijke afspraak. Wat moet ik doen?

Tot in ieder geval 28 april zijn geen persoonlijke afspraken mogelijk via een direct contact (face tot face). Dit kan alleen als er sprake is van een noodsituatie.

Ben ik niet meer welkom op de GGMD-vestiging bij mij in de buurt?

Alle vestigingen van GGMD zijn tot 28 april gesloten. Zij zijn nog wel telefonisch en per mail bereikbaar. Dit geldt ook voor uw hulpverlener of behandelaar.

Ik heb binnenkort een afspraak bij een (zorg)instelling of andere organisatie waar ik hulp van mijn behandelaar voor nodig heb. Wat moet ik doen?

Neem per e-mail, WhatsApp, telefonisch of per Skype contact op met uw hulpverlener of behandelaar.

Kan ik na 6 april wel weer terecht?

Wij doen er alles aan om onze dienstverlening weer zo snel mogelijk naar de normale situatie te krijgen. Maar daarvoor zijn we natuurlijk afhankelijk van de situatie in ons land en van de aanwijzingen die wij krijgen van de overheid. Het is mogelijk dat de maatregelen na 6 april van kracht blijven. Daar zullen we u over informeren.

Waar krijg ik meer informatie?

Bekijk regelmatig onze website www.ggmd.nl. Hierin houden we u op de hoogte. U vindt er bijvoorbeeld een pagina en video met uitleg over de situatie. Op deze pagina vindt u ook een link naar informatie over het Coronavirus in Nederlandse Gebarentaal.

Vragen en antwoorden voor andere betrokkenen

 

Welke maatregelen heeft GGMD genomen tegen het Coronavirus?

Tot 6 april worden reeds geplande afspraken omgezet naar telefonisch of digitaal contact. Individuele afspraken bij de cliënt thuis of op een locatie van GGMD, vinden slechts plaats als er sprake is van acute medische, psychische of sociale nood. Ook mogen cliënten geen symptomen vertonen. Behandelaren nemen persoonlijk contact op met hun cliënten die een afspraak hebben tussen nu en 28 april. Tot deze datum worden geen nieuwe cliënten aangenomen via een persoonlijke intake. Er worden geen groepstherapieën gehouden. Alle vestigingen zijn gesloten, maar blijven wel gewoon bereikbaar via telefoon en e-mail. Ook behandelaars en hulpverleners blijven bereikbaar en actief voor cliënten.

Waarom neemt GGMD de maatregelen nu?

Wij hebben ons beleid voortdurend aangepast aan de actuele situatie en de adviezen van RIVM en overheid. Hierbij is het zoeken naar een goede balans tussen veiligheid voor onze medewerkers en hun omgeving en de zorgverlening aan onze cliënten. Het stoppen met persoonlijke contacten per 18 maart is daar een logisch gevolg van.

Komt de zorg- en dienstverlening aan cliënten in de problemen?

Dat vermijden we zoveel mogelijk. Zowel behandelaars als cliënten hebben een voorkeur voor persoonlijk contact, maar vanwege de bijzondere situatie en de gezondheidsrisico’s zijn de maatregelen nodig. Behandelaars blijven bereikbaar en actief voor hun cliënten, maar dan alleen digitaal of telefonisch. Ook de samenwerking met maatschappelijke en medische instellingen ten behoeve van de cliënt blijft normaal doorgaan.

Waarom worden er geen nieuwe cliënten aangenomen?

Face to face contact bij intakes is nodig voor een goede diagnostiek en een goede inschatting van risico’s bij complexe problematiek. Wij zijn en voelen ons verantwoordelijk zijn voor passende zorg, voor alle nieuwe cliënten. Dat willen we zo goed mogelijk kunnen doen en dat gaat niet als er door het Coronavirus geen persoonlijk contact mogelijk is. Wij werken aan een oplossing om wachtlijsten onder de huidige omstandigheden zo kort mogelijk te houden.

Is er niemand meer op kantoor?

Medewerkers wordt aangeraden vanuit huis te werken. De vestigingen zijn gesloten, maar blijven -evenals de medewerkers zelf- gewoon bereikbaar via mail en telefoon. Indien er sprake is van een medische, psychische of sociale noodsituatie, dan zal een van onze hulpverleners de zorg bieden die nodig is bij een cliënt thuis of op een van onze locaties.

Wat gebeurt er met cliënten met symptomen die aangeven een acute situatie te hebben?

De veiligheid van cliënten én medewerkers staat voorop. In principe vinden geen fysieke contacten plaats met mensen die last hebben van verkoudheid, hoesten en/of koorts. Per geval wordt bekeken op welke wijze tóch zorg kan worden verleend.

Hoe zorgt GGMD ervoor dat de hulpverlening door kan gaan, ook als veel medewerkers ziek zouden worden?

Met zo’n tweehonderd collega’s die vanuit elf vestigingen in het hele land werken zijn er gelukkig heel veel mogelijkheden om mensen tijdelijk elkaars werk te laten overnemen. We maken ons voorlopig geen zorgen over de continuïteit en kwaliteit van onze hulpverlening.