Antwoorden op vragen over coronavirus

Datum: 19-05-2020

Dit bericht bevat belangrijke informatie over het coronavirus. Ook in Nederlandse Gebarentaal.

Zoekt u algemene informatie over het coronavirus? Klik hier voor de informatie vanuit de overheid in Nederlandse Gebarentaal.

En op DoofCentraal vindt u het antwoord op vragen over corona in Nederlandse Gebarentaal op ruim 40 vragen. Klik op deze link: www.doofcentraal.nl/corona.

Zoekt u informatie over beeldbellen? Ga naar www.ggmd.nl/beeldbellen

Vragen en antwoorden over het coronavirus en de maatregelen van GGMD

In de onderstaande video kunt u deze informatie in Nederlandse Gebarentaal bekijken. De video is ondertiteld. Wilt u de video delen met iemand? Dit is de link naar de video: vimeo.com/420339320/b9f51cb6b3.

 

Vanwege het coronavirus werken we bij GGMD op een aangepaste manier. We begrijpen dat u daar vragen over heeft. Daarom vindt u hier een antwoord op veel gestelde vragen.

Ziet u hieronder geen antwoord op uw vraag? Of heeft u snel zorg nodig, maar heeft u geen contactgegevens van uw hulpverlener? Neem dan contact op met ons hoofdkantoor. U kunt onze contactgegevens vinden op www.ggmd.nl/contact.

Heeft u nog niet eerder zorg gehad van GGMD? Vul dan het aanmeldformulier op onze website in.

Antwoorden op dringende vragen

Hieronder staan de antwoorden op de meest dringende vragen.

Ik ben misschien besmet met het coronavirus, maar ik heb snel zorg nodig. Wat moet ik doen?
Bel, e-mail of whatsapp uw hulpverlener. Hij of zij zal u een aantal vragen stellen. Daarna kijken we samen wat er nodig is. Kom niet naar het kantoor van GGMD.

Ik wil heel graag snel een afspraak op het kantoor van GGMD of bij mij thuis. Ik weet zeker dat ik niet besmet ben met het coronavirus. Wat moet ik doen?
Wij kijken per situatie wat u nodig heeft. Bel, e-mail of whatsapp uw hulpverlener of behandelaar. Kom niet naar het kantoor van GGMD.

Ik heb binnenkort een afspraak bij een (zorg)instelling of andere organisatie waar ik hulp van mijn behandelaar voor nodig heb. Wat moet ik doen?
Bel, e-mail of whatsapp uw hulpverlener of behandelaar. Dan kijken we hoe wij u kunnen helpen.

Overige vragen


Hieronder staan de antwoorden op andere vragen over onze werkwijze.

Wat doet GGMD om te voorkomen dat iemand besmet raakt met het coronavirus?

Medewerkers en cliënten van GGMD hebben contact op afstand, behalve als dat niet mogelijk is. Dat contact op afstand kan bijvoorbeeld via e-mail, whatsapp of beeldbellen.

Als zorg of ondersteuning niet via beeldbellen kan, dan is een afspraak op kantoor of bij de cliënt thuis mogelijk. Dan zijn er drie voorwaarden.

Voorwaarde 1 is dat de cliënt vooraf laat weten of hij of zij klachten heeft. We informeren hiernaar voorafgaand aan de afspraak.

Heeft een cliënt klachten die voorkomen bij coronapatiënten? Dan gelden er andere regels. Hierover informeren we de cliënt. Onze hulpverlener zal dan bijvoorbeeld een medisch mondkapje dragen.

Zijn er geen klachten? Dan kan de afspraak doorgaan, op kantoor of bij de cliënt thuis.

Voorwaarde 2 is dat als de cliënt zich houdt aan onze regels voor hygiëne. Daarover informeren we de cliënt voorafgaand aan de afspraak.

Voorwaarde 3 is dat de cliënt bij aankomst op het kantoor wacht totdat de hulpverlener aangeeft dat hij of zij naar binnen mag.

Waarom werkt GGMD nu op deze manier?

GGMD volgt de richtlijnen van de Rijksoverheid. We vinden goede zorg én veiligheid belangrijk. Daarom hebben we aanpassingen gedaan zodat we op een veilige manier zorg kunnen bieden. We houden de situatie rondom het coronavirus goed in de gaten.

Wat betekenen de aanpassingen voor cliënten van GGMD?
We doen ons best om de zorg en ondersteuning aan onze cliënten zoveel mogelijk door te laten gaan. Zowel behandelaars als cliënten hebben een voorkeur voor contact op kantoor of bij de cliënt thuis, maar vanwege de situatie kan dit niet altijd.

Dat betekent dat contact via beeldbellen gaat, tenzij dat niet kan. Ook als de cliënt of hulpverlener het liefst face-to-face contact hebben.

Per cliënt bekijken we wat er nodig is. Als het contact via beeldbellen kan, maken we dit zo toegankelijk mogelijk. Bijvoorbeeld door het inzetten van schrijftolken en gebarentolken.

Wat betekenen de aanpassingen voor organisaties en verwijzers waar GGMD mee samenwerkt?
Ons beleid is: wat thuis kan, doen we thuis. Dus als telefonisch of online contact mogelijk is, dan doen wij dat. Uiteraard blijven samenwerkingen doorgaan.

Kunnen nieuwe cliënten zich aanmelden bij GGMD?
Ja, nieuwe cliënten kunnen zich aanmelden bij GGMD. We doen ons best om de wachttijden zo kort mogelijk te houden.

De kennismakingsgesprekken (intakes) met nieuwe cliënten doen we zoveel mogelijk via beeldbellen. Als dat niet kan, dan is de intake bij kantoor of bij de cliënt thuis.

Wat doet GGMD als een cliënt zorg nodig heeft, maar mogelijk besmet is met het coronavirus?
Als beeldbellen echt geen optie is, en de zorg snel nodig is, dan is een afspraak op kantoor of bij de cliënt thuis mogelijk.

Daarvoor heeft GGMD aparte regels, afhankelijk van de situatie. De veiligheid van onze medewerkers en cliënten staat voorop. GGMD is in het bezit van persoonlijke beschermingsmiddelen, zoals medische mondkapjes. Deze worden gebruikt als dat noodzakelijk is.

Kan de zorg wachten? Dan wachten we af of de klachten verdwijnen. Als de cliënt 24 uur klachtenvrij is maken we een nieuwe afspraak.

Waar krijg ik meer informatie?
Op onze website www.ggmd.nl vindt u alle informatie, in tekst en in Nederlandse Gebarentaal. Als er iets verandert aan onze werkwijze, passen wij dit aan op onze site.