Gebaren in de Efteling

De Efteling werkt samen met Stichting Downsyndroom, Autismevereniging Nederland, de Zonnebloem, Bartiméus en GGMD. Onze collega’s hebben medewerkers van De Efteling getraind in oa dovencultuur (lees ook dit artikel in G.hoor, het magazine van GGMD).

Afgelopen weekend plaatste de Efteling deze video op Facebook en Instagram met als bijschrift:

Dit is zo mooi! 🤟 Wist jij dat onze Efteling-bewoners ook deze taal een beetje beheersen? 🧏

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door Efteling (@efteling)

Joining Forces, New Perspectives. The future of mental health for deaf people

Volgend jaar op 7, 8 en 9 februari 2024 is het congres ‘Joining forces, New Perspectives: The Future of Mental Health for Deaf people’. Dit internationale congres onderzoekt de bouwstenen voor de best mogelijke psychische hulpverlening voor mensen die doof, slechthorend of doofblind zijn. En voor horende kinderen van dove ouders. Het programma bestaat uit lezingen van nationale en internationale experts, plenaire discussies, workshops en meer.

Thema

  • toegang tot hulpverlening voor mensen met psychische problemen verbeteren
  • samen werken aan de kwaliteit van die hulpverlening en preventie van psychische problemen voor dove, slechthorende en doofblinde mensen van alle leeftijden en hun families, en voor horende kinderen van dove ouders.

Meer informatie en vooraanmelden

Wanneer: 7 t/m 9 februari 2024,

Waar: Phil Haarlem.

Reserveer deze data alvast in je agenda. Zien we je daar?

Vooraanmelden kan op deze pagina

Flyer save the date Joining Forces

KiBG Congres

Op donderdag 8 juni 2023 staat het KiBG Congres in het teken van passie en inspiratie voor de kortdurende generalistische GGZ. Kom naar InnStyle in Maarssen en laat je verrassen door een vurig programma! Bezoek deze link voor meer informatie over het congres.

GGMD behaalt Keurmerk kortdurende generalistische GGZ

GGMD voor Doven en Slechthorenden is als GGZ-aanbieder in 2023 opnieuw gekwalificeerd voor het Keurmerk Kortdurende Generalistische GGZ. Deze kwalificatie is gebaseerd op drie normen. GGMD voldoet aan al deze normen.

De eerste norm is gericht op kortdurende generalistische behandelingen, waarbij de focus ligt op het herstel en de eigen kracht van de cliënt. GGMD werkt samen met de cliënt om doelen te stellen en biedt informatie en eHealth-modules ter ondersteuning van het herstelproces. Bovendien wordt er regelmatig geëvalueerd of de behandeling nog steeds aansluit bij de behoeften van de cliënt en wordt er transparant gecommuniceerd over de duur van de behandeling.

De tweede norm is gericht op transparantie, leren en verbeteren. GGMD biedt keuze-informatie voor cliënten en verwijzers op de website en is voortdurend bezig met het verzamelen en verwerken van gegevens om de dienstverlening te verbeteren. Het doel is om altijd de best mogelijke zorg te bieden en om te luisteren naar de ervaringen van cliënten.

Tot slot is de derde norm gericht op het delen van kennis in een lerend netwerk. GGMD werkt samen met andere organisaties om kennis en ervaringen te delen en zo de kwaliteit van de zorg te verbeteren. Door deze samenwerkingen kan GGMD voor Doven en Slechthorenden cliënten de best mogelijke zorg bieden.

Bij GGMD staat de cliënt centraal. Er wordt samengewerkt om de best mogelijke behandeling te bieden en er wordt geluisterd naar de behoeften van de cliënt. Door gebruik te maken van moderne technologieën en eHealth-modules wordt het herstelproces ondersteund en wordt de cliënt in staat gesteld om zelf aan de slag te gaan met zijn of haar mentale gezondheid.

Het rapport is hier te lezen.

Tellen in gebaren

De handalfabetkaart van GGMD is populair. We hebben Daniël Schoevaart gevraagd ook telkaarten te ontwerpen. Deze zijn bijna klaar en gedrukt.

Het ontwerp van de ansichtkaart waarmee iedereen kan leren tellen in gebarentaal is een mooie stap voorwaarts in het bevorderen van inclusiviteit en het verspreiden van kennis over gebarentaal (NGT). Gebarentaal is een belangrijk communicatiemiddel voor iedereen: Dove, slechthorende én horende mensen. Als we goed met elkaar willen communiceren is gebarentaal onmisbaar.

Het ontwerp van de ansichtkaart is niet alleen praktisch en educatief, maar ook visueel aantrekkelijk. Het maakt gebruik van heldere, getekende afbeeldingen om het leren tellen in gebarentaal toegankelijk te maken voor mensen van alle leeftijden en achtergronden.

We zijn trots dat we dit initiëren om de bewustwording van gebarentaal te vergroten, om gebarentaalvaardigheden te bevorderen en daarmee communicatie te verbeteren. Door het leren van gebarentaal en het begrijpen van de cultuur van dove mensen, kunnen we als samenleving een meer inclusieve en gelijkwaardige omgeving creëren voor iedereen.

De kaarten delen we uit op congressen, beurzen en andere evenementen waar we zijn. Ook verspreiden we de kaarten via onze medewerkers naar cliënten.

 

kaarten, tellen

Cliënttevredenheid binnen de Basis-GGZ

GGMD meet de cliënttevredenheid binnen de Basis-GGZ met behulp van CQi. CQI is de afkorting van Consumer Quality Index. Dit is een meetinstrument waarmee zorgaanbieders ervaringen van cliënten in kaart kunnen brengen. De afgelopen jaren hebben we hard gewerkt om het aantal deelnemers aan de tevredenheidsmeting te verhogen. In 2022 hebben we voldoende respondenten voor een nulmeting.

De komende jaren doen we ons best het aantal gemeten ervaringen voldoende hoog te houden, zodat we dan kunnen gaan vergelijken met voorgaande jaren. Dan kunnen we reflecteren op de inhoud en leren waar we verder kunnen verbeteren.

We zijn verheugd dat onze cliënten ons waarderen met een 8,3.

Lees hier de privacyverklaring website GGMD. Ook te bekijken in Nederlandse Gebarentaal.